Ranarps Ridcenter

Misty Rose xx(såld)

Bruden(såld)

Queens Sweet Violet(såld)

Lady VI(föl e. Cagancho 2010)

Polly( bet Oramax 2010)

Unghästar:

Queens Tearose

Queens Wild Chervil(såld)

Queens Dark Lilac

Queens Dandelion( såld)

Poetic Poison

Queens Red Rose

Queens Bluebell (såld)

Queens Blackcurrant

Queens Chamomile

Queens Columbine

Queens Marigold

Queens Yarrow

Vår avel »

Ranarps avel startade 2003 med målet att föda upp högklassiga tävlingsponnyer för hoppning. Jag har själv varit aktiv som tävlingsryttare och är utbildad ridinstruktör och tränare i hoppning. När jag slutade tävla i hoppning 2000 efter  nästan trettio år på ponny och häst , så ville jag ta upp mitt avelsintresse.

Efter att ha sett många elever importera ponnyer under många år så tänkte jag att det skulle gå att producera likadana ponnyer i Sverige. Mitt avelsmaterial består i första hand av ston som tävlat på högsta nivå många med "okänd stam" men med fantastiska prestationer och ett mycket bra huvud för hoppning.

Efter kontakt med Lene Nissen - Lembke på Penarpsgården som stöttat mig med sin stora avelskunskap har jag valt att i första led använda Minotauros RP114 , en hingst med fantastisk hoppförmåga , vilja och energi. Jag har idag sju Minotauros- avkommor med mycket skiftande ston och alla vill verkligen hoppa.

Nu har vi kommit en bit på väg och de äldsta är 9 år.

Den bästa hittills är Queens Dandelion som har segrat i fem och sexårschampionatet i Falkenberg. Stort grattis till Anki, Björn och Lisa. Dandelion debuterade Msv B i januari som sjuåring och är nu exporterad till Danmark.

Hans syster Queens Bluebell är även hon såld till familjen Elofsson/ Jacobsson och kvalade på mycket kort tid till femårschampionatet i Falkenberg. Hon har nu vunnit LB Reg och kvalar i år till sexårschampionat.

En vinnare i treårstest med 49 poäng i hoppning och en med klass I 45 poäng.

Alla våra föl och unghästar föds upp i lösdrift här på gården och i backarna på Hallandsåsens sydsluttning, de är mycket sociala och nyfikna och umgås med människor dagligen.

Löshoppning  och lösgalopp börjar vi med tidigt och inridning sker vid treårs ålder. Vid fyra startar de sina första LC och skall enligt planerna starta årgångschampionaten därefter.

Jag har ett unikt utbildningupplägg där mina elever utbildar ponnyerna helt under min ledning. De mest rutinerade eleverna som tävlar på nationell elitnivå hoppar ponnyerna och de yngre motionsrider dem.Se mer under Team Ranarp.

RanarpsRidskola.se © 2007• Privacy Policy • Terms Of Use

Ranarps Ridskola© 2010 •